뉴스 읽고 한마디

적도 수렴지역

공석환 2009. 6. 13. 14:58
CNN 사이언스 기사에 적도수렴지역(Intertropical Convergence Zone[ITCZ])특이한 기후현상이 일어난다는 내용이 나왔다.
 
내가 다닌 곳중 적도에 가까운 곳이 싱가포르와 아프리카 콩고의 수도 킨샤사이다. 싱가포르는 적도의 바로 북쪽에 있고 킨샤사는 적도 바로 남쪽에 있다.
 
일반인들은 적도가 더우니까 태풍이 많이 생길 것이라고 생각할 수 있다.  그러나 적도에서는 태풍이 거의 생기지 아니하여 태풍의 피해가 없다.
 
그런데 이번에 에어프랑스 비행기가 브라질을 좀 지나 적도 수렴지역이라는 곳에서 추락을 한 뒤 다시 이러한 지역에 생기는 이상기후 현상에 대해 관심이 쏠린다.
 
아직 에어프랑스의 추락원인에 대해 단정하기 어렵다. 처음에는 벼락에 의해 비행기 전기회로가 고장난 것으로 보고 되다가, 속도 감지 센서의 고장 등 여러가지 추측이 있지만 아직 단정하기 어렵다.
 
그런데 아래 글에서 혹시 적도수렴지역의 특이한 기후 현상도 영향을 미쳤을 가능성이 논하여 진다.
 
북반구 적도수렴지역에서는 북반구의 고기압이 적도쪽으로 북동방향에서 강한 바람을 일으킨다. 반대로 남반구 적도수렴지역에서는 남반구의 고기압이 적도쪽으로 남도방향에서 강한 바람을 불게 한다.
 
적도쪽으로 부는 이러한 바람을 '무역풍(trade wind)'라 하여 과거에 범선의 항해에 이용되었다.
 
적도수렴지역에서는 바닷물의 온도가 30도 정도로 뜨겁기 때문에 강한 적도의 햇볕과 결합하여 강한 상승기류를 이룬다. 그러나 상층의 찬공기와 만나면 상승기류 및 하강기류의 양쪽을 예측할 수 없이 왔다 갔다 하는 시속 160km의 천둥바람을 일으킬 수 있다는 것이다.
 
그런데 문제점은 위 천둥바람이 높이 16km까지 이르기도 하는 것이다.  그리고 천둥바람은 서로 연결되어 수백km의  넓은 지역을 커버하기도 한다.
 
  일반 민항기는 높이 16km보다 더 높이 날수 없기 때문에 위 천둥바람을 지나가야 되는 적이 있다. 이러한 상황에서 비행기는 많이 흔들린다. 이번에 추락한 에어프랑스 비행기도 추락직전에 흔들림이 심한 것을 보고한 적이 있다
 
그런데 적도수렴지역에 폭풍이 불지 아니할 때에는 아예 바람이 전혀 없는 경우가 있다. 과거에 돛배를 가지고 항해를 할 때 선원들은 이러한 적도의 무풍지대를 두려워 하기도 하였다.
 
지금 과학기술의 발달로 배나 항공기가 적도수렴지역을 자주 통행하면서도 큰 위협을 느끼지 아니하고 있다. 그러나 이번 에어프랑스 사고가 아직 적도수렴지역의 바람이 원인으로 단정되고 있지는 아니하면서도 그 정확한 사고 원인이 밝혀지기 전까지 다시 적도수렴지역에 대한 두려움이 생기는 것은 막을 수 없을 것이다.
 
그리고 참고로 적도 수렴지역이 북으로 5, 6월에 이동하면서 인도나 동남아 지역에 계속 비가 내리는 장마(Monsoon)을 일으키기도 한다.
 
 
 
By Bonnie Schneider
CNN
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(CNN) -- There is a region of the world where the weather is always hot and humid and it rains almost every day of the year. Sounds predictable, right? But weather in the Intertropical Convergence Zone, or ITCZ, can be volatile and dangerous.

Air France Flight 447 went down in a volatile zone along the equator between South America and Africa.

Air France Flight 447 went down in a volatile zone along the equator between South America and Africa.

The Intertropical Convergence Zone, which circles the Earth near the equator, is where officials say Air France Flight 447 plunged into the Atlantic Ocean. While weather has not been cited as a reason for the plane's crash, the tragedy does call attention to the region.

The ITCZ is a belt of low pressure that wraps around the planet. Clouds and storms form along it because it is literally where the winds of the world's hemispheres meet.

High pressure in the Northern Hemisphere churns air from the northeast toward the equator. on the flip side, air is steered from the southeast by high pressure in the Southern Hemisphere. The winds that move this air toward the equator are also known as "trade winds" and converge in the middle of the tropics. That's where the Intertropical Convergence Zone name comes from.

Here, air and water temperatures are typically in the mid-80s. The warm, moist air is heated further by the blazing tropical sun. Steamy air, coming off the ocean, rises until it hits cooler, drier air aloft, forming clouds and thunderstorms. These gigantic storms contain volatile updrafts and downdrafts that can move at speeds of 100 mph.

The height of these storms also can tower to more than 10 miles in the air. Even if you stacked hundreds of the world's tallest skyscrapers on top of each other, they still wouldn't reach the tops of the biggest thunderstorms of the ITCZ.

Former Air Force meteorologist Tim Vasquez wrote about thunderstorms over the Atlantic at the time of the Air France plane's disappearance on his Web site, weathergraphics.com.

"Based on the infrared satellite imagery, I was able to. . .estimate the altitude of the thunderstorms at around 51,000 feet," he told CNN in a phone interview.

Vasquez himself has flown through the ITCZ at least half a dozen times.

"I remember flying from Guam to the Philippines, constantly weaving around the thunderstorms. Sometimes, though, pilots are forced to fly through them," he said.

That's because commercial airliners cannot fly above 50,000 feet. In addition, ITCZ thunderstorms can merge with one another to stretch far and wide, covering hundreds of miles.

The crew of Air France Flight 447 reported severe turbulence shortly before the plane disappeared. Video How did the plane break into pieces? »

When it's not storming in the ITCZ, the weather can be completely calm, with little to no wind. This stretch of ocean was particularly dreaded by sailors of the 19th century, who named it "The Doldrums," because its lack of wind could leave them stuck at sea, unable to propel forward.

Despite these challenges and dangers, planes and ships successfully cross the ITZC every day, thanks in part to technology that has made it easier to see where the thunderstorms are.

Here are some commonly asked questions:

Can hurricanes form in the ITCZ?

It's extremely rare for a hurricane to form near the equator. However, the ITCZ doesn't stay in one place all year long. In the summer, for example, it drifts more northward, where it's possible for tropical cyclones to develop from the thunderstorms there.

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What does the ITCZ have to do with the "monsoon season" in Asia?

Since the position of the ITCZ fluctuates, the location of the heaviest rainfalls varies depending on the time of year. When the zone drifts more northward in May and June, it brings the rainy season to places like Southeast Asia and India. The term "monsoon" refers to a seasonal reversal of winds