과학기술

캘리포니아 TV 전기사용량 규제안 통과

공석환 2009. 11. 19. 16:24

 

By Rich Pedroncelli, AP file

 

위 사진은 캘리포니아 엘크 그로브라는 도시에 있는 "베스트 바이"라는 양판점에서 대형화면 TV가 전시되어 있는 모습이다.

 

 

 

전에 이 블로그에서 "캘리포니아 전기 많이 쓰는 대화면 TV 규제 " 라는 글로 TV 전기 사용량 규제에 관한 규정이 심사되고 있는데 통과가 유력하다라는 내용을 쓴 바 있다.  http://blog.daum.net/shkong78/321

 

그런데 현지 시간으로 2009년 11월 18일 캘리포니아 에너지 커미션(에너지 규제 위원회)에서 관련  규정이 통과되어 미국에서 처음으로 TV 전기 사용량을 규제하는 주가 되었다.

 

캘리포니아주는 자동차 매연에 대한 규제도 다른 주에 비해 먼저 시작한 바 있다. 에너지나 환경문제에 민감하다.

 

이번 조치로 2011년까지 TV 전기 사용량을 33%, 그리고 2013년까지 50%를 줄일 수 있을 것으로 기대한다. 소비자들은  매년 10억불(약1조천500억원)의 전기요금을 절약할 수 있을 것이라고 한다.

 

현재 캘리포니아 가정에서 쓰는 전기량중 10%가 TV로 인한 전기사용량인데 새로 나오는 대화면의 디지탈 TV들이 전기를 더 사용하여 그 비율이 늘어나고 있다고 한다.

 

이번 조치로 현재 캘리포니아주에서 시판되고 있는 TV중 약 25%가 규정에 위반한다고 한다. 다만 58인치 이상의 TV는 현재 팔리는 양이 2%가 안되어 규제에서 면제하여 준다고 한다.

 

그런데 더 큰 사이즈의 TV를 면제하여 주는 것은 에너지 절약에는 문제가 있다. 다만  소량이 팔리는 TV에 대해 규제를 하게 될 경우 제조사들이  캘리포니아주에서는 그러한  초대형 TV의 판매를 하지 아니하게 될 것에 대비한 현실적인 고려를 한 것으로 보인다.

 

 현재 미국에서 매년 출고되는  TV수량이 3천5백만개로 캘리포니아가 4백만개가 된다고 한다. 소비자 전자제품 협의회(Consumer Electronics Association [CEA]) 는 이 조치가 호텔에서 사용되거나 고성능을 요구하는 TV의 가격이 오를 것이라고 예측하면서 이 조치를 캘리포니아 주법원에서 다툴 것이라고 한다.

 

아마 지금 캘리포니아 규정에 맞지 아니하는 TV를 다른 주로 보내거나 아니면 이 규정이 시행되기 이전에 헐값에 처분할 수도 있다고 한다.

 

소비자 전자제품 협의회는 이 규정으로 덕을 보는 것은 캘리포니아의 전력회사인 퍼시픽 개스전기회사(Pacific Gas & Electric)라고 주장한다.

 

그러나 내 의견은 지금 캘리포니아 주의 에너지 사정으로 이러한 조치가 필요하다고 본다. 아마 법원에 가도 위 조치가 위법으로 뒤집혀지기는 어려울 것이다.

 

멀리 보면 다른 주들도 캘리포니아주의 선례를 따를 가능성이 높다. 뉴욕주나 보스턴주, 워싱턴 주 등이 비교적 환경문제에 특히 진보적이라서 우선적으로 비슷한 조치를 취할 가능성이 있다.

 

이러한 조치에 대해 삼성전자나 LG전자도 대비를 하고 있을 것이다. 절전형 LED TV의 시장은 더 넓어질 전망이다.

 

 

미국 "USA Today"라는 신문에 실린 원문은 아래 사이트로 연결할 수 있고 본문도 참조로 옮겨 놓았다.

 

 

http://www.usatoday.com/money/media/2009-11-18-california-tv-energy-use_N.htm

 

 

 

California on Wednesday became the first state to pass energy-efficiency standards for new TV sets, putting manufacturers on notice and positioning itself to start a national trend.

The effort to cut TV energy use by 33% beginning in 2011, and 50% in 2013, could save state consumers as much as $1 billion a year, the California Energy Commission said as it unanimously approved the limits.

"This is a consumer-protection measure. This is a measure that will protect the environment, and the benefits to Californians will be felt almost immediately," agency Chair Karen Douglas said, according to Reuters.

TVs account for about 10% of the energy use in the average home. That could grow as consumers buy new digital models with large plasma or LCD screens. They use more power than analog sets with cathode ray tubes.

About 25% of the sets now being sold would violate the standards set to take effect in 2011.

Regulators responded to protests from retailers by exempting sets with screens that measure 58 inches or larger diagonally. They represent less than 2% of all sales, the commission says.

California accounts for about 4 million of the 35.4 million TVs that the Consumer Electronics Association (CEA) says have been shipped for sale this year.

The commission passed the new rules as the state tries to cut greenhouse gas emissions by 28% by 2020. But the consumer electronics industry says the rules could do more harm than good and reserved the right to challenge them at the state's Office of Administrative Law or in court.

"The big winner today is (Pacific Gas & Electric)," CEA Senior Vice President Jason Oxman says. "They have financial incentives to meet energy-reduction requirements imposed by California. They can meet those requirements by seeking and successfully imposing regulations on parties other than themselves."

The trade group says the rules may drive up the price of sets used by hotels and high-performance models used by TV professionals. There's also a chance that manufacturers will move sets that don't comply to other states, or cut prices to sell them before the rules take effect.

"That could raise consumer confusion without reaching the energy-saving goals that California and every other state would like to see," says Richard Doherty, director of The Envisioneering Group, a research and consulting firm.